تبلیغات

ورود و عضویت

جهت عضویت و همکاری در جهت معرفی و گسترش فرهنگ ایل قشقائی ، میتوانید به عضویت سایت درآیید.بلافاصله بعد از ثبت نام میتوانید از آن استفاده کنید.



بازدید

   
   
J
 

اتحادیه تركان جنوب ایران قشقایی نامیده میشوند
تركان مهاجر به جنوب بامحوریت تركان ولایت قشقا 
كه در زمان صفویه یكپارچه شده و به اسم ایلخان خود نامگذاری شده اند.اینكه قشقاییها از كجا آمده اند یا تركان از كجا آمده اند سوالی ابتدایی و نابخردانه است زیرا همگان میدانند كه آسیای میانه (تركستان)زادگاه ووطن تركان عالم است و دوم اینكه هر قوم طبق فرهنگ كتبی وشفاهی خود تاریخ خود را بهتر میداند تا افرادی مثل نویسنده فارسنامه وافرادی كه به ایشان اقتدا میكنند .میان تركان عالم از قدیم شناسایی به وسیله اول طائفه بوده است دوم مكان این قانون هم اینك نیز وجود دارد.
قشقایی بزرك از طایفه بزرگ قایی از طوایف 24گانه ترك اشت كه در قدیم در شهر قش (كش)یا شهر سبز كنونی در استان قشقه دریا در كنار رود خانه بزرگ قشقه دریا اقامت داشته و بنام قشقایی مشهور بوده است.
جالب اینجاست وطن آنها نیز بنام قش یا قشقا دریا یا قشقا چای بوده است پس در اینكه قشقایی از سرزمین قشقا در تركستان آمده است شكی نیست اینان مانند همه تركان راه غرب وجنوب را در پیش گرفته ودر دشت قبچاق وقفقاز ساكن میشوند (مانند اكثریت تركان عالم ) و از زمان صفویه بنا به درخواست شاه صفوی برای انتظام بخشیدن به سرزمین فارس به فارس مهاجرت میكنند پس مهاجرت آنها سیاسی است نه اجباری.
تركان قشقا پس از متحد شدن با تركان بومی مثل فارسیمدانها وتركان قدیمی ایل قشقایی را بنیان میگذارند بر پایه نام ایلخان خود كه از نژاد ووطن او سرچشمه گرفته است(احمقانه است كه ایلخان یك قوم نام فراری را برای خود انتخاب كند آن هم در زمانیكه تركان بر ایران حاكم بوده اند). تركان قشقایی با صفویه خویشاوندی داشته اند واجازه داشته اند كلاه 12ترك یا كلاه قزلباشی برسر گذارند وشاه صفوی سرپرستان قشقایی را از خانزاده های آق قویونلو و كلانتران قشقا و سرداران قزلباش انتخاب میكند تا هم برجنوب كنترل داشته باشد و هم جلو طغیان خود آنها را بگیرد.پس سرزمین قشقا سرزمین ما ست ودرآن شكی نیست وسایر نظرات اساسی ندارند من خود به قفقازو قبچاق واستان قشقادریا وسرزمین قشقا سفر كرده واز نزدیك این اقوام را دیده ام وبا آنها گفتگو كرده ام بیگمان قشقاییها از شهر قش و سرزمین قشقا آمده ومدتها در قفقاز وقبچاق سكونت داشته و سرانجام راه فارس را در پیش گرفته اند.  


نظر ها
افزودن جدید جستجو
احمد تکین  - سرزمین قشقا   |2010-03-15 13:18:50
در پاسخ به این مطلب به سایت زیر مراجعه
کنید:
http://ghashghaietribe.persianblog.ir
اومود  - سلام   |2011-02-27 16:08:34
سلام.من بوتون قشقايي وطن داشلاريما سلام عرض
اليب بونو دييرمكي بوتون آذربايجانلي يا
افشارتوركلري بيزه فرقي يوخدي هاميز وار
اولون
حسین  - الم قشقایی   |2011-04-05 12:02:49
سلام ته دوستان عزیز که از این سایت دیدن
میکنند.
هنوز دوستان عزیزی هستند ک نمیخوان
نام واوازه ایل قشقایی از بین بره.
باید هممون
کمک کنیم تا ایل قشقایی سرفراز بمونه من از
همین جا دست این دوستای عزیزمو میبوسم و
براشون ارزوی موفقیت میکنم.
با تشکر.
خوزستان قشقاییسه   |2012-01-02 15:41:51
تاری ساخلادسون سنه حسین
محمد  - sellam   |2011-05-02 18:59:32
selam edirem vare aziz ghasghayi kardashlerima.ben bir ghashghayiam ve buna
eftekhar edirem.omidem varder tanrim vare ghashghayilere sakhladsen.elleriz
agharmiosen
mmj   |2011-05-22 08:47:27
رابطه ی این ترکان با ترکان مغول چگونه است؟!!
sina   |2011-06-24 22:52:33
مغول ها اصلا ترک نیستند.نه زبونشون یکیه نه
ظاهرشون!
ولی متاسفانه در یکی از کتابهای
درسی ادبیات فارسی(اگه اشتباه نکنم اول
دبیرستان) یه شعر هست که مغولها رو ترک معرفی
کرده و خوارزمشاهیها رو فارس !!!
ولی همه می
دونن که غزنوی ها و سلجوقی ها و خوارزمشاهی ها
و صفوی ها همه ترک بودن.
خوزستان قشقاییسه   |2012-01-02 15:44:10
من رابطه ای بین قشقایی و مغول نمیبینم(از
گذشته تا بحال).شایعست.
aydin   |2012-02-23 18:59:42
رابطه بین فارس ها و افغان ها هر چی باشه
همونه....
علی دوقوزلو   |2011-05-23 10:54:50
سلام یولاشلار من بیر دانشجویام زابل کندینده
سیزلردن سیرام کمکلشنز تا باشارام المیزه
تانشدرام...یول گرسدین نیجه? وبلاکوم ادرسه
KASHKA1991
محمود فولادي وندا  - نضر   |2011-06-30 09:24:56
خيلي خوب ولي بايد فكري انديشيد تا قشقاييها
با هم متحد شون چون اكثرا در شرهي مختلف هستند
و همين ضعف قشقايي هاست چون اگه به ديگر ايلت
چنين نيستند.الم قشقايي9/4/1390
خوزستان قشقاییسه   |2012-01-02 15:48:09
فکر میکنم از راه های اتحاد قشقایی ها گذاشتن
جشنواره در تهران و شهر های قشقایی نشین
هستش.(البته اگه بزرگان قشقایی از خواب بیدار
بشن و کمک کننن)
مهدی زبوری   |2011-08-03 19:32:35
خیلی عالیه این تبلیغ فرهنگ از طریغ اینترنت و
فضای مجازی. مهمترین چیز برای ما اینکه فقط
زبانمونو نگه داریم چون اگه زبان از بین رفت
کل فرهنگ هم از بین خواهد رفت.من خودم تا جایی
که میتونم این کار را یا از طریق پرس دوستان و
یا از طریق اینترنت انجام میدم.تو وبلاگم هم
تلاشمو انجام میدم تا فراموش نکنم که کی هستم
و چه تعهدی به ایلم دارم.
خوزستان قشقاییسه   |2012-01-02 15:49:59
درود بر تو بزگوار قشقایی.تاری ساخلاد سون.
bonab   |2011-08-26 12:32:38
يا شاسين بوتون توركلر فارس شونيسم نابود
ميشود
رامين ميرحاصلي  - قشقايي   |2011-09-08 16:37:28
سلام به همه قشقايي هااميدوارم حلتون خوب
باشه سيامك جان تولدت مبارك دوست دارت/
عیسی کرمی صفی خانی  - اویان قشقایی   |2011-11-30 20:14:17
سلام ادیرم کل قشقاییلر گرگ ترکی دانیشگ
جامعه ایچنده .....
بابا قشقایی ها بیدار شوید
بعد از ترکیه بیشترین جمعیت ترک ایرانه چرا ما
ترکی تو جامعه صحبت نکنیم چرا ما تو مجلس
نماینده نداشته باشیم و ....... اولین گام ترکی
صحبت کردن بیایید فرهنگ ترکی صحبت کردن را
رواج بدیم
خوزستان قشقاییسه   |2012-01-02 15:52:15
ساقل..بعد از اون هم موسیقی قشقایی رو رواج
بدیم.
ناشناس   |2011-12-20 17:33:46
زبان ترکی عشایرفارس رامطرح کنید
خوزستان قشقاییسه   |2012-01-02 15:54:57
ترکی قشقایی هستش دیگه.زبان ترکی ترکهای نیمه
جنوبی کشور قشقایی هستش.
ناشناس  - re:   |2012-01-21 17:01:25
خوزستان قشقاییسه نوشت:
ساقل..بعد از اون هم موسیقی قشقایی رو رواج
بدیم.
م . قراچه  - سپاسگزاری   |2012-02-03 00:37:04
با درود بر دوست گرامی
از اینکه به فکر معرفی
ایل بزرگ قشقایی هستی بسیار سپاسگزار هستیم و
خرسند اما بزرگواری کنید و پس از دریافت معنای
درست واژه قشقایی نسبت به ثبت تاریخچه ای درست
در باره ایل قشقایی اقدام کنید. امیدوارم این
اظهار نظر باعث انزجار نشده و راهگشایی بر
اندکی تحقیق باشه.
با سپاس
-----------------
پاسخ
قشقائی: با تشکر از دقت و حسن نظر شما.هدف از
انتشار این مطالب اثبات یا رد یک معنی یا
روایت نیست بلکه در این مورد ارائه نظرات
مختلف است تامورد بررسی و نقد عزیزانی همچون
شما قرار گیرد
محسن کشکولی از فیروزاباد   |2012-02-07 18:06:56
با سلام
باید بگم عده کمی از قشقایی ها ریشه
ترکی اسیای میانه و مغولی دارن چون به این
اتحاد در زمان های بعد عده زیادی از لر های
لرستان( لک ها و چگنی ها ) بختیاری ها و کردهای
زنگنه هم اضافه شده و یک نژاد ایرانی ایجاد
کردند زندگی در سرزمین حافظ و سعدی و کوروش و
همچنین زندگی با بختیاری ها در سرزمینشان
انها را فرزندان ایرانی تباز فارس بار اورده
نه ترک های اسیای میانه.
ترک مال ترکستانه
برادران
رویا از شیراز   |2012-02-09 11:59:25
سلام
من هم نظر آقای کشکولی را قبول دارم ما
رنگ پوستمان ،فرهنگمان و الان حتی زبانمان با
فرهنگ فارس یکی است من لیسانس تبریز بودم . فوق
لیسانس اهواز فرهنگ ما و فرهنگ ورسوم عشایر ما
کامل شبیه بختیاری هاست و هیچ چیز مشترکی با
آذربایجانی ها نداریم نباید با تعصب رفتار
کرد جمعیت ما به سرعت در حال هضم در جمعیت
بالای مردم فارس با سعدی و حافظ و کوروش
است.
پاینده باشید.
شرقی تنها  - با نگاه بازتر بنگریم   |2012-02-16 00:56:11
درود بر شما
نگاه دور از تعصب شما قابل ستایش
است . متاسفانه امروز بدون دقت به خویشاوندی
های فرهنگی مردمان همسایه عده ای در پی آن
هستند که تاریخی جدا برای آن ها بسازند . و با
این نام و نشان همسایه را مقابل همسایه برادر
را مقابل برادر قرار دهند . قافل از اینکه این
همه خون که در سرزمین های شرقی در صد سال اخیر
ریخته شده از همین نگاه ها ریشه می گیرد . من
خود ساکن استان مرکزی هستم و فارسی زبان در
تایید نظر شما باید بگویم که ما به ترک زبانان
خلج که در سال های دور از منطقه اویغور در چین
امروزی به همسایگی ما کوچیده اند از نظر
فرهنگی ...
صفی خانی   |2012-02-12 15:38:40
در عکس بالا سورنا بختیاریه، چون خیلی بلند ،
سورنای قشقایی کوتاهه لطفا عوضش کنید
صولت   |2012-02-28 01:58:44
ترک بودن قشقایی یه دروغ بزرگه
جم  - قشقايي   |2012-03-10 17:31:58
با سلام
قشقايي در تركي يعني پيشاني سفيد و در
ميان ما قشقايي ها به ادم خوش بخت ، پيشاني
سفيد ميگويند ، اين زبان مادري من است .اينكه
ما ايراني هستيم هيچ شكي ندارد و به ايراني
بودن خودمان هم افتخار ميكنيم مغول ها نژاد
زرد پوست هستند و ما قشقايي ها يا همان اذري ها
سفيد پوست هستيم ونوع اداب و فرهنگ و سنن مغول
ها خاص خودشان است و هيچ سنخيتي با هيچكدام از
اقوام ايراني ندارد . نه صفوي ما را به فارس
اورده و نه از قشقا دريا و يا جاي ديگر امده
ايم ، بلكه از روز اذل در همين فارس و اصفهان و
خوزستان تا بوشهر و كهگيلويه ( در قديم فارس
كو...
جم   |2012-03-10 17:37:30
دوستان سلام ، بنده مطلبم ناتمام ماند انشاله
در روز هاي اينده از قشقايي بطور كلي از ترك ها
و لر ها و كرد ها و بلوچ و تركمن و .... ديگر
اقوام ايراني كه همان ماد ها و پارت ها و پارس
ها و ايراني هاي با قدمت ده هزار سال بيشتر
هستند خواهم نوشت زبان و سنن و نام همه اقوام
ايراني مبارك و محترم است دشمن دنبال تفرقه
بين ماست از دسيسه ها و هزينه هاي ال سعود براي
پاشيدن ايران از هم غافل نباشيد.
جم   |2012-03-10 17:43:06
با سلام
ال سعود با هزينه گزاف دنبال اين است
كه ايران را شامل چند كشور بكند كه اين كشور ها
شامل كشور اذربايجان و عربستان ( خوزستان) و
لرستان و كردستان و ..... است ما همه ايراني و
ترك و كرد و لر و بلوچ و تركمن و فارس همه و همه
بايد به سنن و گويش و زبان هم احترام بگذاريم و
اگر كسي در وبلاگي و سايتي بر عليه ترك و يا لر
و عرب نوشت بدانيد تنها وسيله اي كه انها
دارند روي ان براي تيكه و پاره كردن ايران
انديشيده اند اينكه از زبان لر به ترك و از ترك
به كرد و يا عرب و غيره بين جوانان مملكت كدورت
درست بكنند و بايد با احترام به هم حواستان
جم...
جم   |2012-03-11 12:05:38
با سلام
اقاي كشكولي نظر انگليسي هايي را گفته
اند كه در زمان رضا شاه و محمدرضا شاه اجازه
ندادند انگليسي ها در حوضه هاي تحت قدرت
قشقايي ها و فارس مثل خوزستان سفره جهانخواري
خودشان را پهن كنند و از قشقايي ها تنفر
داشتند .
جم   |2012-03-11 12:08:42
با سلام
چرچيل به سران متفقين در تهران گفت
اين قشقايي هاي لعنتي تا توانستند ما را اذيت
كردند( نوار در ارشيو راديو و تلويزيون ايران
و انگليس و امريكا و ... موجود است ) و حالا هم در
ايران فقط قدرت بعد از شاه ناصر خان است كه
بايد اين قدرت را راضي بكنيد از المان حمايت
نكند تا متفقين به مشكل بر نخورند . .
جم   |2012-03-11 12:11:04
با سلام از اينكه بريده بريده صحبت ميكنم چون
تعداد كلمات محدود است و ميخواهم از دوستان
جوان كه اطلاعاتي ندارند بي مورد راجع به ايل
قشقايي قدرتمند و ضد متجاوزين و وطن پرست،
اظهار نظر نكنند .
جم   |2012-03-11 12:13:46
با سلام
اقاي كشكولي اولا مغول ها نژاد زرد
هستند و دوستي كه نوشته با نظر اقاي كشكولي
موافقم چون قشقايي نيست و عده اي در ايران ضد
ترك هستند و بدشان نمي ايد كه خودمان بگوييم
مغول هستيم نه عزيزم مغول در همين فيروز اباد
در گرداب ايراني هاي اذري زبان ترك كه قشقايي
هاي فعلي باشند سال ها گرفتار شد.
جم   |2012-03-11 12:16:20
با سلام
هم مغول و هم اسكندر دروغين كه اروپا
با تاريخ سازي او را به ما ايراني ها تحميل
كرده تا مقداري از عقده شكست هاي تاريخيشان را
رو پوش گذاشته و درد هايشان را التيام ببخشند
بنا بر دلايلي ضمن اينكه نژاد ايران را
نتوانستند تغيير دهند بلكه نژاد انها بوسيله
ما ايراني هاي غيرتمند عوض شد و انها را
ايراني كرديم.
جم   |2012-03-11 12:19:41
با سلام
دليل اينكه هيچ مهاجمي چه مغول و يا
اسكندر دروغين نتوانست در ايران تغيير نژاد
بدهد اين بود كه اگر ايراني از هر قومي بديد
ناموسش در خطر هست فورا زنان و دخترانشان را
با تير و كمان ميكشتند و دشمن به شدت از انتقام
ايراني مي ترسيد و همه حاكمان به سپاهيان خود
تاكيد ميكردند كه ايراني را غيرتي نكنيد و اگر
اشتباهي صورت بگيرد ان سرباز اعدام ميشود .
جم   |2012-03-11 12:23:49
با سلام
در نبرد دلاورانه جلالدين خوارزمشاه
وقتي چنگيز خان مغول بعد از چند روز سپاه اندك
جلالدين را شكست داد . جلالدين به باقيمانه
هاي سپاهش دستور داد تا رسيدن چنگيز خان همه
زنان را با هم با تير و كمان بكشند و با اسب ها
به اب بزنند . وقتي بعد از كشتن زنان به اب زدند
سپاهيان چنگيز ميخواستند با كمان به انها
حمله بكنند تا شايد جلالدين در بين انها كشته
شود اما چنگيز خان فرمان داد اين جوان شجاع را
نكشيد تا تجديد قوا كرده و باز دلاورانه با ما
بجنگد .
جم   |2012-03-11 12:29:37
با سلام
قشقايي ها انقدر بزرگ هستند كه نيازي
نداشته باشد تو دوست عزيز انها را به ايل
بختياري متصل بكني . قشقايي ها و بختياري ها دو
ايل همسايه بودند كه هيچوقت با هم رابطه خوبي
نداشتند و در واقع هميشه مراقب هم بودند و تو
كه ميگويي ما با اذري ها نسبتي نداريم و لي با
بختياري ها فاميل يا نزديك هستيم اصلا اينطور
نيست ما چهارده چريك ها در هفتكل از انها زمين
خريده و با انها كمي خويشاوندي هم كرده ايم
اما بارها با هم نيز در گيري و زد و خورد هم
داشته ايم ولي هموطن هستيم و هر كس حدود خود را
ميداند و البته قبلا هم اين حدود و مرز رعايت
چهارده چریک   |2012-03-15 03:16:04
با تشکر از شما دوست عزیز ..ما قشقایی ها هیچ
نسبتی با بختیاریها و مغولها نداریم.ما ترک
زبانیم و با لرها بختیاری همسایه بودیم.اذری
ها رو برادر خودمون میدونیم..توی جنوب هر جا
بری قشقایی ساکن هست..هفتکل هم مال ما
قشقاییهاست.چهارده چریک هم طایفه اصیل قشقایی
و مالک در
خوزستان(هفتکل-امیدیه-اغاجاری-اهواز)-ک
ب(گچساران) فارس(فیروز اباد) هستش..الم قشقایی.
جم   |2012-03-11 12:34:00
با سلام
ما زباني به نام قشقايي نداريم بلكه
زبان ما اذري اصل هست و هر كس شك دارد تا كلمه
به كلمه و جمله به جمله گويش اذري با لهجه
قشقايي و زبا تركي اذري را انطور كه بپرسيد
برايتان هجي بكنم ما و از خوزستان تا بوشهر و
استان ساحلي و فارس و اصفهان و شهر كرد بخصوص
سميرم و بلداجي و دستگرد و شهر كرد و سامون كه
اكثريت ترك هستند تا همدان و استان مركزي و
اراك و تاقم و تهران تا 5 استان اذربايجاني همه
از اول تاريخ ايران در همين جاها خودمان بوده
ايم و از جايي هم نيامده ايم.
جم   |2012-03-11 12:38:27
با سلام
اگر شما اطلاع نداريد استان گلستان و
تركمن ها و نيمي از مازندران و قسمت عمده اي از
سه استان خراسان و كردستان جمعيت زيادي ترك
ايراني هستند و همه يكي هستند البته لر كرد و
عرب خوزستان و سيستاني و بلوچ همه اقوام دلاور
و واحد ايران هستند و همه عزيز و قابل احترام
ميباشند اما هيچكس حق ندارد بختياري را
قشقايي و يا بلعكي بداند ولي ترك ترك است و
نژادش هم معلوم و لر هم لر است حال بختياري يا
لرستاني و يا بوير احمدي و همانطور كه كرد ها
كرد و بلوچ ها بلوچ هستند و كسي نبايد بگويد
بلوچ لر است اما اينها همه ايراني واحد و
يكدست هس...
جم   |2012-03-11 12:44:57
با سلام
قشقايي ، قشقايي و هماني است كه در
شعر معروفش اذربايجان را نيز اولكه يعني وطن
ميخواند اين اذري در همدان در استان مركزي در
اصفهان و فارس و كل خطه جنوب جمعيت بي شماري
است و الحمدولله همه وطن پرست و مثل بقيه
ايراني ها با غيرت و عزتمند و گذشته با شكوه تر
شايد همه داشته باشند كه اين را تاريخ ميگويد
بخصوص تاريخ نكبت بار انگليس در ايران كه
قشقايي ها براي پول و براي پست و مقام حكومتي
به هيچ وجه با انها كنار نيامدند و انگليس ها
هم دويست سال كمر همت بستند تا بر عليه قشقايي
و ايراني تاريخ دروغين بسازند .
جم   |2012-03-11 12:51:45
با سلام
از دست اندر كاران اين سايت ضمن تشكر
در خواست ميكنم كه مطالب كذب و يا تحقير اميز
بعضي افراد مغرض را از صفحه سايتشان پاك بكنند
چون بچث و گفتگو تا دروغ پردازي و تهمت و افترا
با هم فرق دارند و يا نوشته افراد بي اطلاع و
كم اطلاع به شخصيت يك قوم صدمه ميزند ما
قشقايي وطن پرست و ترك و اذري زبان بوده و
هستيم و به هيچ وجه بختياري كه لر ميباشد يكي
نيستيم و گرچه همه براي ما محترم هستند اما
اينكه توهين ميكند و ما را مغول ميخواند و
نميداند كه مغول زرد پوست است و يا نميداند كه
زبان ما اذري است و فكر ميكند قشقايي زبانش ،
قشقايي ه...
جم   |2012-03-11 12:57:51
با سلام و براي امروز اخر كلام
اينكه ما
قشقايي ها بايد افتخار بكنيم كه روساي و
كلانتران و ايل خان هاي ايلات بزرگمان قشقايي
مثل بعضي خوانين طوايفي كه خودشان بهتر
ميدانند و بما ربطي ندارد كه تارخشان نشان
داده هيچوقت دنبال ناموس و شرف ايلشان نبودند
و تا تارخ پر افتخار قشقايي نشان داده اين ايل
فقط غيرت بوده و عزت بود و پشتيباني در تمام
برهه هاي حساس از مملكت عزيزمان ايران بوده و
صولت الدوله قشقايي سرامد ايل خانان ايران
بوده كه پدر استعمار امگليس را در مدت حيات
عبرت اموزش در اورد و به نامردي به دست رضا شاه
بعنوان ميهمان ...
ترکمن قایی   |2012-03-12 17:47:44
ترکمن ها طایفه قایی دارند که در ایران شهر
کلاله زندگی میکنند با جمعییت 400 هزار نفر.
اینها امپراتوری عثمانی را بنا نهادند. ترکمن
های قایی و قشقایی ها همنژادند. شک نکنید.
هرچند اختلاف مکانی و زمانی و حتی اختلاف مذهب
شاید هفتصد ساله بین ما باشد. این با رشد
ارتباطات و اطلاعات بهتر روشن خواهد شد. به
قاچان قایی ها (قایی های فرار کرده) در حین
حمله مغول قاچ قایی یا قشقایی گفته می شود.
موفق باشید. باز هم میگویم در این مورد شک
نکنید.
لرکی  - بدون تعصب   |2012-04-04 21:50:45
اقای جهارده چریک ما تو هفتگل زندگی می کنیم
کلا شهرستان نصف لر و نصف قشقایی و همه مثل
زنجیر به هم پیوسته اند( من خودم مادر و
مادربزرگم بختیاریه دو تا داماد بختیاری
داریم ) تا جایی که من هم می دونم تو گچساران و
فیروز اباد و شیراز و فراشبند و ... هم با لر و
فارس همین طور هست تعصب را کنار بگذارید یا
برید پیش همون تر ک های اصیل توی سمرقند یا
ادربایجان الان قرن 21!!!!!
نوشتن نظر
نام:
ایمیل:
 
عنوان:
قالب نوشته:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
 

اطلاعیه ها

امکان درج نظرات شما عزیزان برای مطالب سایت فراهم گردید. در انتهای هر مطلب امکان درج و نمایش نظرات شما وجود دارد.ما را از نظرات خود بهره مند کنید و دیگران را نیز از آنها آگاه کنید.